![Forum Sekcji spadochronowej Aeroklubu Łódzkiego Strona Główna](http://img98.imageshack.us/img98/1948/logo0.gif) |
Sekcji spadochronowej Aeroklubu Łódzkiego ... forum
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Cieśla
Dołączył: 02 Mar 2007 Posty: 1230 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 21:00, 30 Paź 2010 Temat postu: Pierwszeństwo i separacja formacji skoczków |
|
|
Byłem dziś w lekkim szoku ( znaczy, prawie się zesrałem ) Skok z Łosiem..., dwójka sit, wychodziliśmy drudzy, po dużej grupie trakowej doświadczonych skoczków. Zrzut pod wiatr, kierunek północ-południe. Lecieliśmy blisko siebie, stabilnie, bez spływów. Na około 1500-2000 tyś metrów, widzę za plecami Łosia (kierunek południe), dwie sylwetki trakujących gości w poprzek kierunku zrzutu, gdzieś ok. 100-150 metrów za Łosiem ( dobrze, że był do nich plecami, bo byśmy obaj się posrali ). Przy naszej szybkości pionowej ino mignęli. Zdziwko, skąd trak za nami, skoro wychodzili pierwsi??? Dysonans, jakim cudem?
I natychmiastowa refleksja... o ku....wa
Pytam więc, co jest grane i jaka powinna być kolejność wyjść ???
..aaa, ich dywagacje w samolocie, odnośnie tego, co mają robić: dynia, czy lużna grupa FF, w końcu uzgodnili traka....
Prawie się na niego załapaliśmy ![Niepewny](http://picsrv.fora.pl/images/smiles/new_unsure.gif)
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subTrail/images/spacer.gif) |
Łosiu
Dołączył: 05 Maj 2007 Posty: 551 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 21:48, 30 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Że tak się wtrącę do tego, bo byłem uczestnikiem tego zdarzenia, co napisał Cieśla a raczej tego czego nie dodał to że zrobiliśmy separację 8 sekund za grupą trackową !!! co się okazło na ziemi kiedy "trakowcy" rozmawiali między sobą to zamiast przy wyjściu iść pod samolot i lecieć na kierunku zrzutu to poszli o 90 stopni od samolotu a w trakcie lotu zrobili dużą poprawkę w prawo... czyli praktycznie w poprzek zrzutu, teraz my z Cieślikiem spadająć śerdnia 268km/h (sprawdziłem na ProTracku) pionowo w siedzącej zrównaliśmy się z ludkami trakującymi w naszą stronę dobrze że tego nie widziałem bo zapewne bym miał wielkie oczy jak mi to powiedział Cieśla na ziemi to troszkę mi włosy na głowie stanęły...
dodam jeszcze ze ta grupa sama nie wiedziała co ma robić, nie mówiąc już że przez tą dynię Świerczu został wyykopany z wylotu a z dyni wyszła dupa zbita.
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subTrail/images/spacer.gif) |
voyteck
Dołączył: 14 Cze 2010 Posty: 165 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 22:09, 30 Paź 2010 Temat postu: Re: Pierwszeństwo i separacja formacji skoczków |
|
|
Cieśla napisał: | Na około 1500-2000 tyś metrów [...] Dysonans, jakim cudem? |
Jak by to powiedzieć... Mieli dużo czasu na manewry ![Rotfl](http://picsrv.fora.pl/images/smiles/new_lol.gif)
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez voyteck dnia Sob 22:09, 30 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subTrail/images/spacer.gif) |
yendrek
Dołączył: 18 Wrz 2007 Posty: 139 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 23:42, 30 Paź 2010 Temat postu: Re: Pierwszeństwo i separacja formacji skoczków |
|
|
Cieślik trzeba było od razu gadać z kucharzem itp...
toż to wiadome było, że powinniście iść jako pierwsi..
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subTrail/images/spacer.gif) |
swierczu
Dołączył: 10 Lut 2009 Posty: 530 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 23:16, 01 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Cieśla napisał: | Zdziwko, skąd trak za nami, skoro wychodzili pierwsi??? Dysonans, jakim cudem? |
Z tego co opisaliście z Łosiem jest to proste do wyjaśnienia.
Łosiu napisał: | co się okazło na ziemi kiedy "trakowcy" rozmawiali między sobą to zamiast przy wyjściu iść pod samolot i lecieć na kierunku zrzutu to poszli o 90 stopni od samolotu a w trakcie lotu zrobili dużą poprawkę w prawo... czyli praktycznie w poprzek zrzutu, teraz my z Cieślikiem spadająć śerdnia 268km/h (sprawdziłem na ProTracku) pionowo w siedzącej zrównaliśmy się z ludkami trakującymi w naszą stronę |
Czyli scenariusz wyglądał tak: grupa trackowała na kierunku 90st od stamolotu. Po 8 sekundach wyskakujecie Wy spadając (o jakieś 70-100km/h szybciej niż oni) w osi zrzutu. Grupa trackowa po pewnym czasie zmienia kierunek w prawo czyli leci w kierunku zrzutu ale jest oddalona od osi zrzutu o odległość x (prędkość pozioma grupy trackowej * czas do momentu wykonania zakrętu). Pod koniec skoku (wysokość 1500-2000m jak pisze Cieśla) mijacie się bardzo blisko z dwom a kolesiami z grupy trackowej. Z tego by wynikało, że dwie osoby z grupy trackowej rozchodziły się ciut wcześniej (1500-2000m) pod kątem 90st od reszty grupy, czyli leciały dokładnie w Waszym kierunku i dlatego Was dogoniły. Dlaczego tak się stało? Możliwe są dwa wytłumaczenia:
1) Za wcześnie grupa trackowa wykonała zakręt o 90st. Jest to jednak mało wątpliwe bo wtedy byście widzieli całą grupę, a nie tylko 2 osoby
2) Dwie owieczki z grupy trackowej zgubiły się (często się to zdarza jak dla kogoś track jest za szbyki lub atmonauti jest zbyt głebokie) i postanowiły skręcając o 90st oddzielić się od grupy wcześniej, aby uniknąć ewentualnej kolizji z nimi. Obstawiam tą sytuację.
Dodam, że zakręt o 90st (w prawo lub lewo w zależności czy grupa trackuje od samolotu lub pod) jest czymś normalnym jeżeli jest to jedyna grupa trackowa w samolocie. Manewr ten ma na celu ułatwienie powrotu na spadochronach do lotniska. Zakręt jednak musi być wykonany odpowiednio późno, aby nie być zbyt blisko osi zrzutu.
Cieśla napisał: | Pytam więc, co jest grane i jaka powinna być kolejność wyjść ??? |
Kolejność regulowana jest regulaminem danej strefy. Prawidłowa jednak kolejność (i stosowana obecnie chyba wszędzie) powinna być taka:
1) grupy trackowe
2) grupy RW
3) płaskacze solo
4) grupy FF
5) FF solo
6) wszyscy pozostali otwierający na nienormalnej wysokości czyli powyżej 1000m w kolejności od najniższego otwarcia do najwyższego
7) wingsuit'y
yendrek napisał: | Cieślik trzeba było od razu gadać z kucharzem itp... |
Zgadza się, trzeba było powiedzieć o tym Cienkiemu lub Mirkowi, aby temat został omówiony na ziemi i nie powtarzał się w przyszłości, bo te dwie owieczki (lub cała grupa) popełniły poważny błąd.
yendrek napisał: | toż to wiadome było, że powinniście iść jako pierwsi.. |
A to już Yendrek niestety jest bzdura. Domyślam się, że tak twierdzisz, bo myślisz jedynie o separacji pionowej (i niestety wielu skoczków ciągle tylko tą separację uwzględnia). A separacja pionowa ma małe znaczenia, gdyż wystarczy jakakolwiek awaria, aby tej separacji już nie było. Kluczowa jest separacja pozioma. Separacja pionowa liczy się jedynie przy uwzględnianiu dolotu do lotniska i dlatego osoby otwierające powyżej 1000m wychodzą pod koniec, a wingsuity na końcu.
Nie lubię elaboratów na forum ale temat ten jest na tyle istotny (i dotyczy nasz wszystkich, bo nawet jeżeli my przestrzegamy zasad to możemy zginąć przez kogoś, kto ich nie zna), że postanowiłem napisać w nim więcej.
Jeżeli zasady separacji są nie jasne to zachęcam do przeczytania artykułu:
[link widoczny dla zalogowanych]
i zobaczenia na własne oczy symulacji (przycisk Continue na rysunku po lewej stronie):
[link widoczny dla zalogowanych]
W przypadku wątpliwości postaram się je rozwiać (przy piwku na przykład ) i odpowiem na pytania jak będę umiał Aby bezpiecznie skakać proponuję jednak (nie jest to uwaga do Łosia czy Cieśli, bo to doświadczeni skoczkowie lecz do nas wszystkich):
1) Zawsze uważnie w samolocie słuchać, kto co robi, aby wiedzieć czego spodziewać się przed i za nami (Voyteck Twoje zatyczki do uszu są niebezpieczne dla Ciebie i innych)
2) Kontrolować czasy separacji innych osób i jak widzimy osobę mało doświadczoną przed nami to ja przytrzymać, aby nie wyszła za szybko (lub klepnąć jak przedłuża )
3) Rozglądać się podczas skoku, kontrolować kierunek lotu i korygować go w razie konieczności
4) Jeżeli skaczemy w grupie i przy rozejściu odtrackowujemy to koniecznie trzeba się rozglądać na boki i pod siebie, aby kontrolować kierunek rozejścia pozostałych uczestników skoku i w razie konieczności korygować nasz kierunek. Zawsze mnie przeraża jak skaczę z ludźmi, którzy przy rozejściu patrzą tylko przed siebie. Ideałem jest wykonanie beczki w tracku ale to oczywiście wymaga już pewnego oblatania i nie powinno być stosowane na początku ze względu na duże prawdopodobieństwo utraty kierunku i nagłej utraty wysokości.
5) Po otwarciu spadochronu należy przez pewien czas lecieć 90st od kierunku zrzutu, aby oddalić się od osób, które mogą otwierać się w pobliżu (bo nie przestrzegają zasad separacji).
Sorry, że tak długo ale jest to ważny temat dla nas wszystkich, abyśmy mogli się cieszyć bezpiecznym skakaniem.
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subTrail/images/spacer.gif) |
voyteck
Dołączył: 14 Cze 2010 Posty: 165 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 23:48, 01 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Zapis dyskusji o zatyczkach przeniesiony do osobnego wątku, można skasować (jak i fragmenty na ten temat w innych wpisach).
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez voyteck dnia Sob 9:49, 06 Lis 2010, w całości zmieniany 3 razy |
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subTrail/images/spacer.gif) |
Łosiu
Dołączył: 05 Maj 2007 Posty: 551 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 0:55, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Normalnie doktorat na temat zatyczek do uszu troszkę się z Tobą niezgodzę, bo kiedy Seba do Ciebie mówił ustalając wylot trzy razy, który wyskakujesz, a Ty kilka razy się upewniałeś czy aby na pewno czwarty to on zrobił sobie jaja i mówił do Ciebie że wychodzisz jako siódmy w kolejności a pokazywał Ci na palcach że czwarty... nie reagowałeś, cały samolot pękał ze śmiechu że drze z Ciebie łacha tak więc nawet dziurki nie pomagają...
Teraz wracając do tego co napisał Świerczu ...
- grupa trackowa się rozpieprzyła i latali jak chcieli z czego mieli niezłą banię na ziemi, bo nic nie poszło tak jak chcieli, ale był fun tyle ze dla nich
- co do kolejności to miała to być grupa FF z dynią, dynia została w samolocie, (Świerczu przez to na ziemi) a im wyszedł bałagan na niebie
- co do kolejności to powinna być taka jak opisał Świerczu i od dawna tak się lata.
pod tym linkiem obrazkowo jak to wyglądało:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Łosiu dnia Wto 14:58, 02 Lis 2010, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subTrail/images/spacer.gif) |
swierczu
Dołączył: 10 Lut 2009 Posty: 530 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 1:07, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Jeżeli faktycznie był taki ich tor lotu jak Łosiu narysowałeś to tym bardziej trzeba było to zgłosić Cienkiemu, bo ewidentnie przegięli pałę. Ale cóż, najważniejsze, że skończyło się bezpiecznie.
Voyteck, krótko odnośnie Twoich zatyczek: w samolocie głównie dominują niskie dźwięki, więc nie ma sensu nastawiać się na filtrację wysokich. Co więcej poziom hałasu w samolocie jest na tyle mały, że nawet latając po 10 wylotów dziennie, nigdy nie byłem hałasem zmęczony, a słuch też mam w porządku Dodatkowo w samolocie wolę słyszeć wszystkie dźwięki, aby mieć szansę na nie reagować i uniknąć sytuacji, w której siedząc z zatyczkami w uszach dziwił bym się czemu wszyscy wyskakują z samolotu na wysokości np. 1000m włącznie z pilotem ![Mruga](http://picsrv.fora.pl/images/smiles/new_msn-wink.gif)
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subTrail/images/spacer.gif) |
voyteck
Dołączył: 14 Cze 2010 Posty: 165 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 1:28, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Zapis dyskusji o zatyczkach przeniesiony do osobnego wątku, można skasować (jak i fragmenty na ten temat w innych wpisach).
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez voyteck dnia Sob 9:49, 06 Lis 2010, w całości zmieniany 10 razy |
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subTrail/images/spacer.gif) |
Łosiu
Dołączył: 05 Maj 2007 Posty: 551 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 22:07, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Nie wiem czy voyteck łapiesz ale widzę że nie bardzo, tyle że tutaj nie potrzeba zatyczek do uszu a jedynie dobry wzrok... tak więc pojadę prosto z mostu, ten post dotyczy sytuacji jaka miała miejsce przy skoku doświadczonych skoczków i rozmawiamy tutaj o tym co zrobić aby takie rzeczy więcej nie miały miejsca a nie o jakiś zatyczkach, korkach itp. do uszu. Jeśli chodzi o sytuację to obawiam się że nie masz w tym temacie za wiele do powiedzenia tak więc jak masz ochotę pisać rozprawki w temacie zatyczek to napisz osobny post i tam dochodź do tego czy wtykanie sobie czegoś do uszu jest ważne czy nie, bo zaraz dojdzie do tego że będziemy romawiali o wyższości zatyczek do uszu nad zatyczkami do dupy
Admina proszę o wycinanie takich postów bo to zaśmieca forum i rozmywa temat o którym chcemy porozmawiać.
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subTrail/images/spacer.gif) |
voyteck
Dołączył: 14 Cze 2010 Posty: 165 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 23:25, 02 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Zapis dyskusji o zatyczkach przeniesiony do osobnego wątku, można skasować (jak i fragmenty na ten temat w innych wpisach).
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez voyteck dnia Sob 9:49, 06 Lis 2010, w całości zmieniany 2 razy |
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subTrail/images/spacer.gif) |
marcin Administrator
Dołączył: 26 Lut 2007 Posty: 918 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subTrail/images/spacer.gif) |
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|